Mutiara Kata-Kata Hikmah Islamiyah al-Waliy al-Hafiiz al-Waliy al-Hafiiz

as-Sirah an-Nabawiyah

Thursday, May 11, 2017

Mutiara Kata-Kata Hikmah Islamiyah

Mutiara Kata-Kata Hikmah Islamiyah

'Jika mu mengaji payah nak masuk, hafal payah nak ingat, maka mu berbinilah'
-Tok Kenali-

'Masa mengaji berangan,habis mengaji berangan,bila masanya kamu mengaji?'
 -Ummu Amir-

'Bila kamu tak tahan penatnya belajar, maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan'
-Imam asy-Syafie rahimahullah-

Aku tahu rizkiku tidak dimakan orang lain, karenanya hatiku tenang. Aku tahu amalan-amalanku tidak mungkin dilakukan orang lain, maka aku sibukkan diriku dengan beramal. Aku tahu Allah selalu melihatku,karenanya aku malu bila Allah mendapatiku melakukan maksiat. Aku tahu kematian menantiku, maka aku persiapkan bekal tuk berjumpa dengan Rabb-ku'
-Hasan Al-Basri -

'Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan'
-Khalifah Ali bin Abi Thalib radhiallahu anhu-

'Hai Musa, tumpahkanlah seluruh pengetahuan (ilmu) mu, karena tempat yang kosong akan terisi oleh ilmu yang lain'
-Nabi Khidir alaihi salam-

'Allah akan memberikan cahaya yang berkilauan pada seseorang yang telah
mendengar ajaranku, lalu disampaikannya kepada yang lain sebagaimana
yang didengarnya. Adakalanya orang yang disampaikan kepadanya
lebih mengerti daripada pendengar itu sendiri'
-Rasulullah ï·º-
(Hadits Riwayat Ahmad)

Perbagai kata-kata galakan dan hikmah akan kepentingan ilmu.Ilmu itu menyuluh yang gelap menjadikan keadaan jelas terang hingga jalan itu dapat dilalui.

Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.

(Al-Baqarah 2:269)

No comments:

Post a Comment

Makluman Kepada Pembaca,jika terdapat kesilapan/kesalahan didalam ayat/laman ini sila maklumkan kepada kami/tinggalkan komen untuk kami betulkan dengan segera.Terima Kasih.