Antara Dua Raja al-Waliy al-Hafiiz al-Waliy al-Hafiiz

as-Sirah an-Nabawiyah

Monday, June 19, 2017

Antara Dua Raja

Tidak ada tuhan melainkan Allah
al-Kisah dua orang saling bertemu hingga berbual-bual mengenai Raja mereka.

Izara-Aku miliki raja,aku bangga berkhidmat dengan raja ku.

Ana-Kamu berkhidmat sebagai apa pada raja mu?

Izara-Aku memberinya makan,aku juga menyediakan kepeluan hidupnya.Jika ia memelukan sesuatu,aku sediakanya.

Ana-Jika begitu,Raja ku lebih baik dari raja mu.

Izara-Mengapa demikian ?

Ana-Raja ku memberi diriku makan.Memberi diriku pakaian.Kemana diriku pergi,ia ikuti dan sentiasa ada bersamaku.

Izara-Apakah ada raja sebegitu ?

Ana-Ya ada.Raja ku Maha Kuasa.Jika aku meminta,pasti diberikan lambat mahupun cepat.

Izara-Siapakah raja kamu ? dan..bolehkan aku mengenalinya ?

Ana-Raja ku hanya Satu.Dialah Allah s.w.t.

Ana-Akan ku beritahu ini untuk mu:Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata : "Saya mendengar Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : Allah menggenggam bumi dan melipat langit dengan tangan kanan-Nya, kemudian berfirman : "Akulah Raja, dimanakah raja-raja bumi ?" (Hadits ditakhrij oleh Bukhari).

Dari Abdullah bin Umar radhiyallahu ‘anhu Sesungguhnya Allah menggenggam bumi atau bumi-bumi dan langit-langit dengan tangan kanan-Nya, kemudian Dia berfirman : "Aku Raja". (Hadits ditakhrij oleh Bukhari). 

Dari Abdullah radhiyallahu ‘anhu dia berkata : "Datanglah salah seorang pendeta kepada Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa sallam pendeta itu berkata : "Wahai Muhammad, sesungguhnya kami dapati bahwa Allah menjadikan langit atas satu jari dan bumi-bumi atas satu jari, pohon atas satu jari dan semua makhluk atas satu jari, dan Allah berfirman : "Akulah Raja". Nabi Shalallahu ‘alaihi wa sallam tertawa sehingga tampak gigi taring beliau, membenarkan kata-kata pendeta itu, kemudian Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa sallam membaca : "Dan mereka tidak menghormati Allah dengan penghormatan yang semestinya, padahal bumi seluruhnya dalam genggaman-Nya pada hari Kiamat dan langit digulung dengan tangan kanan-Nya, Maha Suci Tuhan dan Maha Tinggi Dia dari apa yang mereka persekutukan". (Hadits ditakhrij oleh Bukhari)

Izara-......

No comments:

Post a Comment

Makluman Kepada Pembaca,jika terdapat kesilapan/kesalahan didalam ayat/laman ini sila maklumkan kepada kami/tinggalkan komen untuk kami betulkan dengan segera.Terima Kasih.