Cara Atasi Radang Mastitis Pada Kambing al-Waliy al-Hafiiz al-Waliy al-Hafiiz

as-Sirah an-Nabawiyah

Thursday, February 1, 2018

Cara Atasi Radang Mastitis Pada Kambing


Cara Atasi Radang Mastitis Pada Kambing
Radang Mastitis Menyebabkan Pembengkakan


Mastitis Pada Lembu Dan Kambing



Mastitis pada ternakan lembu dan kambing berlaku biasanya disebabkan persekitaran yang kurang bersih ataupun  berlaku jangkitan. 

Rawatan Mastitis dengan cara memerah susu pada ambing (payudara kambing) yang dijangkiti sebanyak mungkin. Kemudian masukkan antibiotik seperti Mastolone Blue atau Mastidian Forte, masukkan setengah saja kedalam rongga ambing. Biarkan selama 24 jam dan kemudiannya diperah. 

Suntik baki antibiotik yang digunakan sekali lagi kedalam rongga ambing Ulang proses ini selama 3 hari berturut-turut. Support dengan FDNP injection dan suntikan anti inflammatory seperti Corthamethasone untuk mempercepatkan proses penyembuhan. 

Pencegahan penyakit ini adalah dengan menjaga kebersihan kandang dan persekitaran serta pengurusan yang cekap dan teratur.Pemilik ternakan dinasihatkan merujuk kepada veterinar untuk mengenal pasti penyakit atau jangkitan yang dialami haiwan ternakan tersebut dengan menjalani beberapa pemeriksaan klinikal.Hasil ujian makmal membolehkan rawatan yang lebih baik dan dapat mencegah berlakunya jangkitan dan kematian pada haiwan ternakan.

No comments:

Post a Comment

Makluman Kepada Pembaca,jika terdapat kesilapan/kesalahan didalam ayat/laman ini sila maklumkan kepada kami/tinggalkan komen untuk kami betulkan dengan segera.Terima Kasih.